Jeśli startujesz z handlem w Internecie, ale nie masz pokaźnego kapitału, zapewne zastanawiasz się nad minimalizacją kosztów przedsięwzięcia. Być może kusi Cię rezygnacja z własnego sklepu internetowego na rzecz popularnych serwisów transakcyjnych, skupiających sprzedawców z całego kraju, a nawet świata. Takie rozwiązanie wydaje się prostsze, mniej pracochłonne i tańsze, a przez to bardziej atrakcyjne dla początkującego przedsiębiorcy. Ale czy na pewno? Jak prowadzić sprzedaż w Internecie? Co bardziej się opłaca – własny sklep czy Allegro?

Jakie korzyści daje sprzedaż przez platformę?

Na platformach transakcyjnych można spotkać dwa rodzaje sprzedawców – gigantów, którzy traktują serwis jak jedno z wielu narzędzi wsparcia sprzedaży oraz mikroprzedsiębiorców dopiero rozpoczynających przygodę z własnym biznesem. Niewątpliwą zaletą Allegro i innych podobnych serwisów jest popularność. Kupujący chętnie z nich korzystają – rozmaite opcje wyszukiwania i uszeregowania produktów znacznie ułatwiają zakupy. Dostęp do szerokiej puli sprzedawców pozwala wybrać opcję najlepszą według kryterium ceny, dostawy czy jakości obsługi. Dlatego też kupujący, zamiast bezpośrednio do sklepu internetowego, trafiają najpierw na platformy typu Allegro, Ebay oraz porównywarki cen typu Ceneo czy Skąpiec. Prowadząc sprzedaż w Internecie możesz zatem dotrzeć do dużej ilości potencjalnych klientów, nie zawracając sobie głowy obsługą własnego sklepu i jego propagowaniem w sieci. Niewątpliwą korzyścią współpracy z platformą jest brak kosztów związanych z uruchomieniem i utrzymaniem strony, jak również redukcja wydatków na cele marketingowe, takich jak pozycjonowanie, kampanie AdWords i AdTaily czy reklamy w social media.

Sklep internetowy – dlaczego warto?

A co przemawia za sklepem internetowym? Przede wszystkim to, że od początku pracujesz na swoją popularność i wyrabiasz markę. Wypromowanie sklepu w Internecie może trwać nawet kilkanaście miesięcy, jednak w zamian zyskujesz pełną niezależność i indywidualność. Z innymi sklepami konkurujesz m.in. jakością strony i obsługi – nie musisz zatem walczyć jedynie ceną żeby wyróżnić się na tle konkurencji. Owszem, ponosisz koszty związane z marketingiem sieciowym, jednak z drugiej strony oszczędzasz na prowizji dla platformy zakupowej – w przypadku sklepów prowizja dla Allegro potrafią być całkiem spore.

Możesz wynająć kogoś do prowadzenia sklepu, jednak współczesne platformy e-commerce mają przyjazne interfejsy, dzięki czemu sprzedaż w Internecie nie przysparza trudności nawet przedsiębiorcom średnio zorientowanym w dziedzinie IT. Wprawdzie jako przedsiębiorca startujący z własnym sklepem, musisz wykazać się większym zaangażowaniem i wysiłkiem, jednak w zamian możesz zbudować rozpoznawalną markę opartą na solidnych fundamentach. Wystawiając towary na Allegro jesteś tylko jednym z wielu sprzedawców, a Twój zysk jest w dużej mierze zależny od atutów konkurencji – ceny, atrakcyjności opisów, zdjęć…

Co wybrać – własny sklep czy Allegro?

Jeśli sprzedaż w Internecie to dla Ciebie czarna magia i nie masz zielonego pojęcia o pozycjonowaniu, wynajęcie zewnętrznej firmy znacznie podniesie koszty prowadzenia biznesu. W tej kwestii nie ma sensu oszczędzać – jeśli sprzedajesz popularne towary, potrzebujesz solidnej promocji, przeprowadzonej przez speców marketingu sieciowego. Jeśli zatem posiadasz skromny kapitał i stawiasz pierwsze kroki w e-biznesie, sprzedaż na Allegro i innych serwisach zakupowych może być dla Ciebie prostszym i tańszym rozwiązaniem. Jednak w miarę rozwoju firmy warto przeznaczać część zysków na uruchomienie i promowanie własnego sklepu – tym sposobem osiągniesz oczekiwaną niezależność, a być może też i mocną pozycję na rynku.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here