Analiza rynku to kompleksowe badanie, którego celem jest sprawdzenie warunków inwestycyjnych w danej branży. Takie zestawienia wykonuje się, gdy klient chce rozpocząć nową działalność, planuje wprowadzenie innowacyjnego produktu na rynek lub chce poszerzyć swoje strefy wpływów. W ramach prowadzonych czynności przedsiębiorca otrzyma szczegółowy raport wraz z interpretacją danych i sugestiami doświadczonych ekspertów. A co wchodzi w skład analizy rynku i kiedy warto ją wykonać?
Jakie elementy powinna zawierać analiza rynku?
Analizę rynku zleca się wyspecjalizowanym podmiotom badawczym, żeby sprawdzić, czy warto zainwestować w wybrany sektor, a jeśli tak, to jaki okres będzie do tego najlepszy. W takim wypadku eksperci powinni ocenić takie obszary jak:
- wielkość rynku
- aktualne i prognozowane tempo rozwoju rynku
- opłacalność poszczególnych działań
- koszt wejścia na rynek i koszt wycofania się z rynku
- sposoby działania na rynku i ich możliwe konsekwencje
- potrzeby i preferencje konsumentów
- analizę konkurencji
Im więcej elementów będzie zawierała analiza rynku, tym dokładniej i celniej będzie można zaplanować działania biznesowe. Dane powinny zostać przedstawione w formie liczbowej przy pomocy tabel i wykresów oraz w formie opisowej. Raport musi zostać tak skonstruowany, aby jak najlepiej wyjaśniał klientowi mechanizmy panujące na danym rynku. Na końcu dokumentu mogą się znaleźć wnioski i sugestie ekspertów co do dalszych kroków, jakie powinna podjąć firma, aby osiągnąć możliwie jak największy zysk.
Kiedy warto wykonać analizę rynku?
Analiza rynku jest szczególnie polecana tym firmom, które muszą zainwestować duże środki finansowe, żeby rozpocząć działalność lub ją rozwinąć. W takim wypadku niepowodzenie może być bardzo dotkliwe, dlatego lepiej będzie zawczasu sprawdzić, czy rynek jest na tyle duży, aby pomieścić jeszcze jednego gracza. Kolejnym bardzo ważnym elementem, który warto wziąć pod uwagę, jest zapotrzebowanie na dany produkt bądź usługę. Preferencje każdej grupy docelowej mogą być uzależnione od wielu wzajemnie powiązanych ze sobą czynników. Przed wprowadzeniem towaru na rynek, trzeba sprawdzić, czy będzie na niego popyt, a jeśli tak, to ile mniej więcej może wynieść roczna sprzedaż. Profesjonalna analiza powinna objąć również dokładne zbadanie bezpośredniej konkurencji klienta. Taka wiedza będzie bardzo przydatna podczas planowania skutecznej kampanii reklamowej i może zadecydować o powodzeniu firmy.
Jakie są metody badania rynku?
Do przygotowania raportu specjaliści będą potrzebowali zgromadzić wiele różnorodnych danych. Eksperci mogą bazować na ogólnodostępnych źródłach, ale powinni także pozyskiwać informacje ze źródeł komercyjnych oraz badań przeprowadzonych przez instytucje naukowe. Wśród nowoczesnych metod oceny rynku można wyróżnić takie narzędzia jak:
- ankiety
- kwestionariusze
- wywiady
- obserwacje
- badanie motywacji i potrzeb klientów
- grupy fokusowe
- badanie wypowiedzi internautów
Zastosowane metody muszą być adekwatnie dobrane do charakterystyki danej branży. Konsumenci mogą kierować się odmienną motywacją w zależności od tego, czy robią zakupy w internecie, czy w sklepie stacjonarnym. Zachowania i potrzeby mogą się też zmieniać wraz z kosztem danej usługi i jej wpływem na komfort życia konsumenta.
Analiza rynku to ważne narzędzie, dzięki któremu można podjąć trafne decyzje biznesowe. Dlatego warto zlecić jej wykonanie fachowcom, żeby uzyskać rzetelne i wiarygodne dane. Jest to doskonały sposób na zminimalizowanie ryzyka inwestycyjnego i osiągnięcie wymarzonego sukcesu finansowego.