Musisz zatrudnić dodatkowych pracowników i stworzyć nowy dział w firmie? Nie wiesz jak zredukować koszty działalności, bez obniżania standardów jakości i efektywności? Jeśli Twój biznes potrzebuje wsparcia, jednym z rozwiązań jest powierzenie obowiązków osobom z zewnątrz. Jednak zatrudnianie pracowników na umowę zlecenie czy o dzieło nie sprzyja budowaniu długotrwałej relacji partnerskiej, opartej na skomplikowanej sieci zależności i wspólnych celach. Warto natomiast dowiedzieć się, na czym polega outsourcing i co wynika z tej szczególnej formy współpracy.

Czym jest outsourcing?

Outsourcing oznacza powierzenie pewnego zakresu obowiązków firmie zewnętrznej. To korzystanie z wiedzy, umiejętności i doświadczenia ludzi niezatrudnionych w ramach umowy o pracę  w szeregach firmy. Możesz zapytać – czym w takim razie outsourcing różni się od umowy zlecenia? Otóż taka współpraca opiera się na wzajemnych korzyściach i partnerstwie, w outsourcingu nie ma mowy o relacji pracodawca-pracownik. Firmy świadczące takie usługi są wyspecjalizowane w konkretnej dziedzinie, a w ramach współpracy realizują najbardziej skomplikowane i długofalowe przedsięwzięcia.

Wiesz już, na czym polega outsourcing, teraz pora sprawdzić, jakie działania możesz powierzyć firmie zewnętrznej.

Popularne dziedziny outsourcingu

To oczywiste, że główne zadania firmy muszą pozostać w rękach Twoich i stałych pracowników. Przykładowo, jako właściciel agencji reklamowej nie powinieneś zlecać zewnętrznym obiektom opracowania i wdrożenia strategii marketingowej. Zasadniczą funkcją Twojej firmy jest promowanie produktów i marek, a wszystkie działania bezpośrednio z tym związane powinny spoczywać na Tobie. Natomiast w ramach oszczędności możesz zlecić outsourcing księgowości i kadr, a także funkcji dodatkowych np. usługi sprzątania lub cateringu.

Outsourcing dotyczy najczęściej:

  • finansów i księgowości,
  • obsługi kadr i HR,
  • szkoleń (np. BHP),
  • usług teleinformatycznych,
  • doradztwa podatkowego,
  • audytu wewnętrznego,
  • badań laboratoryjnych i prac inżynierskich,
  • marketingu i public relations,
  • dystrybucji towarów i zaopatrzenia,
  • usług pobocznych: sprzątania, ochrony, cateringu,
  • obsługi klienta (np. firma call center).

Outsourcing może polegać zarówno na scedowaniu prostych obowiązków usprawniających działalność (sprzątanie, ochrona), jak i powierzeniu podstawowych funkcji, bez których funkcjonowanie przedsiębiorstwa nie byłoby możliwe.

Czy Twoja firma potrzebuje outsourcingu?

Wiesz już, na czym polega outsourcing, ale zanim podejmiesz decyzję o delegowaniu zadań innej firmie, zastanów się, czy taka współpraca na pewno przyniesie Ci korzyści. Korzystanie z zasobów zewnętrznych ma sens głównie wtedy, gdy przyniesie realne oszczędności. Musisz przeprowadzić kalkulację, co opłaca się bardziej – stworzenie dodatkowego miejsca pracy lub działu czy zlecenie usług firmie outsourcing’owej. Warto również zastanowić się, czy zależy Ci na kompleksowej obsłudze (np. przejęcie całej księgowości), czy wolisz zlecić jedynie wybrane obszary (np. rozliczanie podatków lub transakcji). Outsourcing jest korzystnym rozwiązaniem zwłaszcza wówczas, gdy stworzenie odpowiedniego zaplecza technicznego (np. laboratorium do badań, narzędzia inżynierskie) wymaga znacznych inwestycji w sprzęt i wykwalifikowanych pracowników. Współpracując z wyspecjalizowanym usługodawcą możesz rozwijać biznes i umacniać swoją pozycję na rynku, a jednocześnie zaoszczędzić czas i pieniądze, co pozwala skoncentrować się na zasadniczych celach firmy.

Warto jednak pamiętać, że outsourcing polega na powierzeniu zadań, natomiast nie zwalnia Cię z odpowiedzialności. Jeśli podpiszesz umowę z nierzetelnym i niekompetentnym współpracownikiem, outsourcing na dłuższą metę okaże się nieopłacalny i szkodliwy dla Twoich interesów.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here