Jako dobry pracownik rzetelnie wypełniasz swoje obowiązki, ale szef pomija Cię przy rozdawaniu premii i awansie? Niestety, rynek pracy gloryfikuje tylko najlepszych. Sumienność, wysokie kompetencje i sprawna organizacja już nie wystarczą, aby odnieść zawodowy sukces. Wbrew pozorom, również koneksje nie gwarantują powodzenia w pracy. Jeśli chcesz piąć się po szczeblach kariery, musisz wykazać się umiejętnościami, których nie mają Twoi koledzy z biura ani kolejni kandydaci podsyłani przez rekrutera. Na pytanie – jak osiągnąć zawodowy sukces, można odpowiedzieć jednym zdaniem. Musisz po prostu być najlepszy w tym co robisz.
Zadbaj o wysoką jakość podstawowych obowiązków
W umowie (kontrakcie) masz wyszczególniony zakres zadań, którym powinieneś podołać w określonym czasie pracy. To Twoje podstawowe obowiązki, dlatego nikt nie awansuje Cię, jeśli nie będziesz ich wypełniać. Przykładowo, jeśli pracujesz w ekskluzywnym butiku z garniturami, Twój szef zwróci uwagę przede wszystkim na wyniki sprzedaży. Jeśli będą słabe, a Ty poświęcisz czas na rozwój firmowego fanpage’u na Fb, Twoja inicjatywa nie będzie mile widziana. Zatem, zanim zapytasz jak osiągnąć zawodowy sukces, zadbaj o stuprocentową efektywność i zostań superwydajnym pracownikiem. Jeśli będziesz wzorowo wypełniać swoje podstawowe obowiązki, dowiedziesz tym samym, że jesteś gotowy na awans i podołasz również bardziej zaawansowanemu zadaniu.
Pomagaj przełożonemu
Twój szef zostaje do późna, bo musi dokończyć obszerną ofertę dla kontrahenta? W takim poświęć popołudnie i zaproponuj swoją pomoc w przygotowaniu dokumentacji. W ten sposób zostaniesz dostrzeżony i zapamiętany, a przy okazji zdobędziesz nowe umiejętności zawodowe. Taka inicjatywa sprawdza się zwłaszcza w małych firmach, w których szef, poza zarządzaniem, ma mnóstwo innych obowiązków. Ponadto w niewielkich przedsiębiorstwach pracownicy mają łatwy dostęp do przełożonego i mogą szybciej zareagować w razie potrzeby. Pamiętaj- aby odnieść zawodowy sukces, musisz przestać patrzeć wyłącznie na to, co dzieje się na Twoim biurku. Warto od czasu do czasu odciążyć szefa, menadżera lub współpracownika, a szybko zyskasz dobrą reputację w miejscu pracy.
Zdobywaj wiedzę i nowe umiejętności
Jeśli chcesz osiągnąć zawodowy sukces, nie możesz poprzestać na laurach. Bierz udział w kursach i szkoleniach, aby uzyskać kompetencje pożądane w swoim zawodzie. Nie możesz bazować wyłącznie na doświadczeniu, bo nowi pracownicy mogą zdeklasować Cię wszechstronnymi umiejętnościami. Podnoszenie kwalifikacji jest szczególnie ważne wówczas, jeśli pracujesz w stale rozwijającej się branży np. marketingu sieciowym, technologiach IT czy doradztwie finansowym. Pamiętaj też, że nie musisz być na stałe przywiązany do jednego stanowiska. Pracowałeś jako sprzedawca, ale zrobiłeś prawo jazdy kat. C i kurs oprogramowania magazynowego? W takim razie Twój szef z pewnością zauważy Twoje zaangażowanie i zamiast zatrudnić specjalistę – zaopatrzeniowca, być może da Ci szansę wykazać się w nowej dziedzinie.
Rozwijaj umiejętności interpersonalne
Awans często jest zasługą nie tylko wysokich kompetencji i zasług dla firm, ale i osobistych sympatii. Niestety, jeśli zachowujesz się opryskliwie przy współpracownikach i nonszalancko wobec szefa, Twoja kariera może stać w miejscu. Nie zostaniesz liderem, jeśli nie dbasz o jakość relacji z kolegami i nie obejmiesz wyższego stanowiska, jeśli nie potrafisz rozmawiać z partnerami biznesowymi. Jak osiągnąć zawodowy sukces mimo braku zdolności interpersonalnych? Jeśli nie masz zamiaru zakładać własnej firmy, musisz stać się bardziej towarzyski. Nie omijaj imprez integracyjnych i nie odmawiaj kolegom, gdy chcą spotkać się poza pracą. Ponadto nie wymiguj się od udziału w konferencjach i firmowych eventach, które są świetną okazją do autopromocji i zaprezentowania swoich zdolności organizatorskich. Jednym słowem – daj się lubić, a prędzej czy później zyskasz sympatię przełożonych.